برای نتانیاهو، جنگ غزه هدیه‌ای است که تمامی ندارد


اگر قضات این بار نیز درخواست نتانیاهو را برای به تعویق انداختن دادگاه بپذیرند، با دستان خود به انگیزه او برای جلوگیری از آتش بس خدمت کرده اند . تا آنجا که به او مربوط می شود و تا زمانی که جنگ وجود دارد، جایی برای سیاست، اعتراض، انتخابات و یا کمیته تحقیق نیست.

یوری میسگاف
۷ مارس ۲۰۲۴

ترجمه: رضا فانی یزدی

متهم، بنیامین نتانیاهو این هفته از دادگاه خواست تا شهادت سه شاهد کلیدی را به تعویق انداخته و تعداد دفعات استماع شش شاهد دیگر را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دلیل او: “تداوم وضعیت جنگی” است که مانع آمادگی او برای دفاع از خود است.

این علاوه بر درخواست قبلی است که در آن آمیت حداد، وکیل او توضیح داده بود که نخست وزیر حتی وقت کافی برای اختصاص دادن به وکلای خود را هم ندارد. هنگامی که دادخواست هایی به دیوان عالی دادگستری مبنی بر اینکه او توانایی انجام وظیفه به عنوان نخست وزیر را همزمان با حضور در یک محاکمه جنایی گسترده که علیه او ارسال شده است را ندارد، نتانیاهو اصرار داشت که مشکلی در رسیدگی به هر دو نداشته ولی اکنون او مدعی است که در حالیکه جنگی را باید رهبری کند امکان آن را ندارد که همزمان با یک محاکمه روبرو شود.

اکنون پنج ماه از کشتار۷ اکتبر و جنگی که از آن زمان در جنوب و شمال در جریان است می گذرد. آیا نتانیاهو می گوید که انقدر سرش شلوغ است که حتی با وکلایش نمی تواند صحبت کند؟ اجازه بدهید به شما یادآوری کنم که او برای چه کارهایی وقت دارد. اول از آرایشگر برجسته او آدی نذری شروع کنیم. نذری هر یکشنبه در اقامتگاه نتانیاهو در قیصریه حاضر می شود. در بیشتر موارد، یک آرایشگر دیگر نیز از Or Akiva هم می آید، چطور است که او برای آنها، که به طور منظم برای مراقبت از سر و صورت و اصلاح موی سر او می آیند به اندازه کافی وقت دارد؟

او همچنین وقت زیادی برای مصاحبه با روزنامه نگاران انگلیسی زبان دارد. از زمان قتل عام، او حداقل ۹ بار با شبکه های رسانه ای خارجی، که چهار مورد آن با شبکه محبوبش فاکس نیوز و پنج مورد مصاحبه با دیگر مصاحبه کنندگانی است که به راحتی به او برخورد کرده اند، مصاحبه کرده است. یکی از آنها بر حسب اتفاق داگلاس موری نویسنده بریتانیایی بود که کتاب‌هایش به زبان عبری توسط سلا مایر منتشر شده است، همان ناشری که زندگی‌نامه نتانیاهو را منتشر کرد، “بی‌بی: داستان من”. او همچنین برای مطبوعات چاپی نیز و عمدتاً برای وال استریت ژورنال هم وقت دارد، همانهایی که از ماه اکتبر با مصاحبه های چاپلوسانه به او چسبیده اند و ستونی را به او برای تروج نظراتش با امضای نتانیاهو اختصاص داده اند.

تا آنجا که من شمرده ام، نتانیاهو در ۳۰ تور به همراه ارتش به مناطق مختلف رفته است. آخرین مورد سفر او به منطقه کوه هرمون بود. آنچه من از آن سفر دیدم، دیدار او با خدمه تانک از لشکر ۱۸۸ و تعدادی از جنگجویان از واحد آلپاین “Alpinist Unit” (که بخش قابل توجهی از انها برای دیدار با او موافقت نکردند) که در آن منطقه خدمت می کردند. نتانیاهو با یک هلیکوپتر نظامی همراه با رئیس شورای امنیت ملی، تزاچی هانگبی ” Tzachi Hanegbi “، رئیس ستاد ارتش او تزاچی براورمن ” Tzachi Braverman”، و سخنگوی او توپاز لوک “Topaz Luck” و مدیر کل دفتر نخست وزیری یوسی شلی “Yossi Shelley” (که معلوم نیست چرا؟) وارد شد. او را با اتومبیل های سرویس مخفی به محل بردند، چند کلمه ای با فرماندهان رد و بدل کردند، با سربازان در برف عکس گرفتند و اعلام کردند: “حزب الله باید درک کند که بهای ان را خواهد پرداخت.”

سهم چنین توری برای امنیت کشور و جمعیت برابر با صفر است. آیا نمی شد وکیلش حداد را نیز در این سفر همراه خود می برد؟

محاکمه نتانیاهو چهار سال است که ادامه دارد. این همچون بنای یادبودیست که نشانگر فروپاشی برابری در برابر قانون است. نخست وزیر اسحاق رابین به دلیل داشتن حساب دلاری استعفا داد. نخست وزیر ایهود اولمرت به سرعت محاکمه، محکوم و به زندان فرستاده شد. موشه کاتساو رئیس جمهور و آبراهام هیرشسون وزیر دارایی نیز محاکمه و مجازات شدند. در آن زمان، قضات و همچنین دادستان های کل و دادستان های ایالتی در اورشلیم بودند که نمی شد آنها را مرعوب کرد.

به داستان باورنکردنی شلومو فیلبر ” Shlomo Filber” نگاه کنید، او شاهد اصلی محاکمه نتانیاهوست و کسی است که شواهد را به نفع او تغییر داد. شرکت نظرسنجی افکار عمومی که او مالک آن است و در طول محاکمه در خدمت لیکود و کانال ۱۴ بوده است در این مدت درآمد بسیار زیاد و هنگفتی را برای او به بار آورده است. فیلبر به عنوان شاهد در میانه راه سمتگیری خود را عوض کرد و هیچ کس نیست که از او در این رابطه بازخواست کند. قضات درخواست دادستان را مبنی بر اینکه شهادت او دشمنانه است را رد کردند. این رفتار قضات دادستان ایالتی امیت ایسمن را فلج کرده است.

اگر قضات این بار نیز درخواست نتانیاهو را برای به تعویق انداختن دادگاه بپذیرند، با دستان خود به انگیزه او برای جلوگیری از آتش بس خدمت کرده اند . تا آنجا که به او مربوط می شود و تا زمانی که جنگ وجود دارد، جایی برای سیاست، اعتراض، انتخابات و یا کمیته تحقیق نیست.
در حال حاضر محاکمه نیز مجاز نخواهد بود. چه جنگ فوق العاده ای!

متن اصلی این مطلب در لینک زیر قابل دسترسی است.



For Netanyahu, the Gaza war is the gift that keeps on giving https://www.haaretz.com/opinion/2024-03-07/ty-article-opinion/.premium/for-netanyahu-the-gaza-war-is-the-gift-that-keeps-on-giving/0000018e-14d7-d8fb-abff-55df9f020000?utm_source=App_Share&utm_medium=iOS_Native