دستان نتانیاهو و مخالفین آتش بس به خون گروگان‌های اسرائیلی آلوده است *

به قلم یوری مسقف Uri Misgav

ترجمه: رضا فانی یزدی

۸ فوریه ۲۰۲۴

اسرائیل در این مدت چهار ماه برای آزادی گروگان ها از طریق نظامی کاملا شکست خورده است. مشخص شد که آنها در ترمینال فرودگاه انتبه منتظر موکی بتزر، ایهود باراک و یونی نتانیاهو نیستند. (اشاره به عملیات نجات گروگان های اسراییلی در فرودگاه انتبه در سال ۱۹۷۶ است)

تنها اوری مگیدیش Ori Megidish در جریان درگیری نجات یافت. (اشاره به اوری مگیدیش سرباز ۱۹ ساله اسراییلی است که در جریان تهاجم ارتش اسرائیل در ۳۰ اکتبر سال گذشته به غزه نجات یافت.) دیگران احتمالاً در طی تلاش برای نجات آنها کشته شدند، و منطقی است که فرض کنیم برخی نیز در جریان حملات هوایی کشته شده اند. سربازان اسراییلی سه گروگان را کشتند، همانها که موفق به فرار از دست ربایندگان خود (حماس) شده بودند.

معامله برای آزادی گروگان ها، یا حداقل آزادی تعدادی از آنها، در گرو یک آتش بس محدود یا دائمی در غزه است. یک آتش بس موقت، به مخالفت شهرک نشینان کاهانی علیه نتانیاهو منجر می شود، گروهی که سرنوشت نتان یاهو به آنها بستگی دارد.

• نتانیاهو گروگان های اسرائیلی را در غزه قربانی شعارهای توخالی و منافع سیاسی خود کرد

• گروگان های آزاد شده با چشمانی اشک آلود از نتانیاهو می خواهند که آزادی اسرای باقی مانده را تامین کند

• گروگان های اسرائیلی و خانواده هایشان تاوان لاف زدن نتانیاهو و گالانت را می پردازند

یک آتش بس واقعی مستلزم بحث در مورد راه حل های دائمی، پرداختن به موجودیت مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری، و وارد کردن ابتکارات بین المللی است.

در عین حال، در را برای شروع تحقیقات جدی در مورد فاجعه 7 اکتبر و تشخیص اینکه چه کسانی مسئولیت دارند را باز خواهد کرد. این به معنای پایان حکومت نتانیاهوست. پس نتیجه اینکه، اسرائیل نباید به توافقی دست پیدا کند، در عوض به خاطر تداوم حکومت نتانیاهو باید گروگان ها قربانی شوند.

نتانیاهو در سال ۲۰۱۱ علیرغم تمام آنچه درباره جنگ با تروریسم تبلیغ کرده بود قرارداد گیلاد شالیت را امضاء کرد. دلیل آن این بود که حکومت او در مقابل اعتراضات مردمی که خواهان عدالت اجتماعی بودند در آن تابستان ضعیف شده بود. بهانه‌ای که در آن زمان، همانطور که سارا نتانیاهو (همسر نتان یاهو) بیان کرد، این بود: «تصور کن بچه تو بود». این باراما تصور آن ممکن نیست،  پسر او در میامی زندگی می کند.

تصمیم به قربانی کردن گروگان ها باعث تغییر در اهداف اعلام شده جنگ شد. نتانیاهو دیگر صحبت از “سرنگونی حماس و بازگرداندن گروگان ها” نمی کند و در عوض از “پیروزی کامل” می گوید، هدفی کاملا مبهم و غیر قابل اندازه گیری. شبیه اینکه خواهان آمدن مسیح باشی، که معنایش خودداری از دستیابی به هر توافقی و در خدمت ادامه جنگ به نفع منافع شخصی نتانیاهو است.

گروهی که مخالفت با هر گونه توافقی را در این جنگ رهبری می کنند متشکل از سه جوخه هستند،  اولین گروه، تعداد انگشت شماری از شهرک نشینان مذهبی و مومن هستند  که در ابتدا تصور می شد که فرزندان آنها در جریان قتل عام در کنسرت The Supernova Music Festival به گروگان گرفته شده اند. گروه دوم ترکیبی از افرادی پرحرف و تحقیر آمیز است که در رسانه ها به تبلیغ و سم پاشی در خدمت نتان یاهو هستند.

گروه سوم محفلی است از ائتلاف طرفدران بی بی نتان یاهو و کهانیست ها**.  هفته گذشته به هر سه این گروهای مخالف توافق دستور داده شد تا تلاش های خود را در مخالفت با هر گونه توافق، با خانواده های گروگان ها و انجمن گروگان ها و خانواده های گمشده، افزایش دهند.

نشت خبر کشته شدن ۳۲ گروگان و احتمال مرگ ۲۰ گروگان دیگر از طرف مقامات اطلاعاتی اسراییلی که در اختیار روزنامه وال استریت ژورنال قرار گرفت در واقع بیشتر با هدف تسکین احساسات و از میان بردن  نیاز فوری به یک توافق بود. هشتاد و چهار بسیار کمتر از ۱۳۶ است، و به این ترتیب قیمت فداکاری را به عددی دو رقمی کاهش می دهد.

وال استریت ژورنال سال گذشته به عنوان بزرگترین طرفدار نتانیاهو در میان رسانه های خارجی برجسته شد. این تنها روزنامه غربی است که دو مطلب در حمایت از کودتای قضایی *** منتشر کرد و از ۷  اکتبر صحنه رسانه ای را در اختیار تعدادی از نویسندگان معمولی قرار داده است که در حمایت از  دستاوردهای نتانیاهو و ارتش اسرائیل در دوران تصدی او پوشش ویژه می دهند.

ادعاهای  دولت در رابطه با حماس از جمله اینکه (“امتناع کامل”، “غیرممکن”، “سینوار مانند موش از غاری  به غاری در حال فراراست و دسترسی به او ممکن نیست “) بعد از پاسخ حماس به پیشنهاد میانجی‌ها برای توافق در صبح چهارشنبه معلوم شد که همه مزخرف بوده است.

حماس با توجه به شرایط وحشتناک کنونی اقدام به تدوین پاسخی جدی و ارائه طرحی معقول کرد، البته به عنوان مبنایی برای مذاکرات.

این توافقی است که یک دولت عاقل و مسئول باید آن را بپذیرد. انتظار می‌رود نتانیاهو و حامیانش گروگان‌ها را تحت این عنوان که «ما قبل از پیروزی کامل نبرد را متوقف نخواهیم کرد» و یا «با هر گونه توافق جزئی مخالفیم » قربانی نکنند.

خون گروگان ها تا ابد بر دستان آنها خواهد بود.

*متن اصلی این نوشته در روزنامه هاآرتص دیروز منتشر شد که در لینک زیر قابل دسترسی است.

https://www.haaretz.com/opinion/2024-02-08/ty-article-opinion/.premium/netanyahu-and-his-squad-of-cease-fire-refuseniks-have-hostages-blood-on-their-hands/0000018d-8503-d0de-af8d-8d33ff230000?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_content=author-alert&utm_campaign=Uri+Misgav&utm_term=20240208-00:04

** کهانیست ها طرفداران  یک ایدئولوژی مذهبی صهیونیستی هستند که بر اساس دیدگاه خاخام مایر کاهان، بنیانگذار اتحادیه دفاع یهود در اسرائیل تشکیل شد. این گروه دست راستی هیچ حقی برای عرب ها و غیر یهودی ها در اسرائیل قائل نبوده و حزب آنها موسوم به کاخ Kach برای مدتی در لیست تروریسم امریکا بود. برای اطلاع بیشتر در مورد این گروه می توانید به لینک زیر نگاه کنید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kahanism#:~:text=Kahanism%20(Hebrew%3A%20%D7%9B%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%96%D7%9D)%20is,the%20Kach%20party%20in%20Israel.

*** در ژوئیه 2023، کنست اسرائیل لایحه‌ای را تصویب کرد که اختیارات دیوان عالی را برای اعلام غیرمنطقی تصمیمات دولتی محدود می‌کند. این اقدام به کودتای قضایی معروف شد و به مخالفت های گسترده ای در مخالفت با دولت نتان یاهو و جریانات دست راستی همراه او در سراسر کشور منجر شد.