به نام صلح، به کام جنگ و مرگ

آنچه را که ترامپ در ۴ سال ریاست جمهوری خود با قلدری نتوانست انجام دهد و کشورهای اروپایی را وادار به افزایش بودجه نظامی و پرداخت بیشتر هزینه های ناتو کند، بایدن با تحریک پوتین به دخالت نظامی در اوکراین موفق به انجام آن شد. دیروز شاهد آن بودیم که صدر اعظم آلمان و مجلس این کشور علی رغم مخالفت های آنها در دوران ترامپ، با اکثریت مطلق آرا دقیقاً همان خواست ترامپ را که اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص ملی به بودجه نظامی بود پذیرفتند و این در حالی بود که در برلین مرکز این کشور در خیابانها بیشتر از صدهزار نفر تحت عنوان مخالفت با جنگ و جنگ طلبی و برای صلح تظاهرات می کردند

همزمان با بزرگترین تظاهرات ضد جنگ در خیابانهای شهرهای اروپا، رهبران اتحادیه اروپا با استفاده از فرصت و با استفاده از احساسات برانگیخته مردم در اعتراض به تهاجم نظامی روسیه به اکراین بودجه های نظامی و جنگی در این کشورها را افزایش داده و با ارسال هزاران موشک و تجهیزات جنگی به اکرایین بیشتر از هرزمان دیگری  بر طبل جنگ می کوبند.

جنگ گرچه هیچگاه  برای مردم جز ویرانی و قتل و کشتار بجای نگذاشته است اما برای جنگ طلبان و کارخانجات و شرکت های اسلحه سازی نعمتی است که این روزها به رهبران کشورهای اروپایی و آمریکا این فرصت را داده که با عجله ای کم سابقه میلیاردها دلار از مالیات مردم را به جیب آنها بریزند و جالب اینجاست که این اقدامات در تقویت ماشین مرگ و جنگ در زمانی به راه افتاده است که عده ای تحت عنوان مخالفت با جنگ به خیابانها آمده و با حمل پلاکادرهایی خواهان دخالت ناتو در اکرایین هستند.

معنی صلح طلبی را هم فهمیدیم.

شرم آور است که خواهان دخالت نظامی ناتو باشی و در عین حال مدعی مخالفت با دخالت نظامی روسیه در اکرایین.

آنچه را که ترامپ در ۴ سال ریاست جمهوری خود با قلدری نتوانست انجام دهد و کشورهای اروپایی را وادار به افزایش بودجه نظامی و پرداخت بیشتر هزینه های ناتو کند، بایدن با تحریک پوتین به دخالت نظامی در اوکراین موفق به انجام آن شد.
دیروز شاهد آن بودیم که صدر اعظم آلمان و مجلس این کشور علی رغم مخالفت های آنها در دوران ترامپ در دوران رهبری خانم مرکل که حاضر به افزایش بودجه های نظامی خود نبود با اکثریت مطلق آرا دقیقاً همان خواست ترامپ را که اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص ملی به بودجه نظامی بود پذیرفتند و این در حالی بود که در برلین مرکز این کشور در خیابانها بیشتر از صدهزار نفر تحت عنوان مخالفت با جنگ و جنگ طلبی و برای صلح تظاهرات می کردند.

تصمیم دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در افزایش بودجه های نظامی خود در حالی که هیچ خطری از جانب روسیه آن‌ها را تهدید نمی‌کند و همه آنها از اعضای ناتو می باشند فقط و فقط نشان دهنده فرصتیست که در اختیار جنگ طلبان قرار گرفته که با استفاده از فرصت خود ساخته به افزایش بودجه های نظامی خود دست زده و در تقویت ناتو برای افزایش حضور آینده آن در دیگر کشورها و تهدید علنی روسیه اقدام می کنند. متاسفانه رهبران اروپا و رسانه های غربی در این کشورها این روزها تحت عنوان مخالفت با پوتین و رفتار تجاوزگرانه و کوبیدن بر طبل جنگ فضای تنش و جنگ را به جامعه جهانی القا کرده و جهان ما را بار دیگر به آستانه دوره جدیدی از جنگ سرد وارد می کنند.

یکی از دلایل اصلی این جنگ شاید نقش رهبری اوکراین در مخالفت با روسیه بخاطر از دست دادن منافعی است که آنها از حق ترانزیت از ارسال گاز طبیعی از روسیه به آلمان در پروژه احداث خطوط لوله معروف به North Stream 1 و North Stream 2 بهره می بردند.

آنها در سال ۲۰۱۱ به تنهایی از مالیات بر ترانزیت گاز ارسالی روسیه به آلمان که از مسیر اکرایین عبور کرده است مبلغی معادل  ۷۲۰ میلیون دلار بهره بردند و این در حالی بود که پیش بینی می شد که این مبلغ در سال ۲۰۱۹ سالانه به ۳ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت. افزایش هزینه های ترانزیت ارسال گاز یکی از عوامل اصلی درگیری و تنش میان روس ها و اکرایین در سالهای گذشته بوده است. بسیاری از مقامات آلمان و روسیه بر این باور بوده و هستند که با احداث خط لوله گاز جدید که به حذف هزینه‌های ترانزیت به اوکراین منجر می شود اروپایی ها به گاز ارزان تری از روسیه دسترسی خواهند داشت در عین حال که این قرارداد می توانست به مودت و دوستی میان روسیه و آلمان کمک کرده و یکی از عوامل مهم تضمین صلح در اروپا و کاهش تنش ها میان کشورهای اروپایی به ویژه آلمان که رهبری اقتصادی و سیاسی اروپا را در اختیار دارد با روسیه منجر شود، البته در چنین حالتی دیگر پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو و برای حضور امریکا در اروپا به بهانه تضمین امنیت کشورهای اروپایی در مقابل روسیه دلیلی باقی نمی ماند به همین دلیل امریکایی ها از همان ابتدا مخالف احداث خطوط لوله و این پروژه بودند.

مخالفت امریکا با این پروژه  مربوط به امروز نیست. سناتور جان مک کین و مارکو روبیو در سال ۲۰۱۶ در نامه ای به سنا اعتراض رسمی کردند و خواهان متوقف شدن این پروژه شدند. رکس تیلرسن وزیر امور خارجه ترامپ و رییس هیات مدیره یکی از مهمترین شرکت های نفتی جهان معروف به اگزون موبیل ژانویه ۲۰۱۸ در مخالفت با این پروژه، اجرای آن را خطری برای امنیت و ثبات انرژی در اروپا اعلام کرد و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ با امضاء دستورالعملی کلیه شرکت ها و کشورهایی را که در این پروژه احداث خط لوله همکاری کنند را تهدید به تحریم کرد و عملاً احداث خط لوله ۲ را متوقف نمود که البته مورد مخالفت رهبران آلمان در آن زمان بود اما آنها به دلیل نقش رهبری امریکا در اقتصاد جهانی و امکان اعمال تحریم های اقتصادی به بانک ها و شرکت ها مجبور به پذیرش آن شدند اما به محض اینکه ترامپ انتخابات را باخت دوباره مذاکرات برای احداث خط لوله میان روسیه و آلمان شروع شد که متاسفانه این بار با فشار دوباره ایالات متحده از طرف دولت بایدن و همزمان  تغییر در رهبری سیاسی آلمان و کناره گیری  خانم مرکل که خود از مدافعین پیشبرد این پروژه بود بار دیگر این پروژه متوقف شد و مسئله اوکراین به این ترتیب در دستور روز قرار گرفت.

برای زلنسکی و همراهان او در اکرایین نه صلح در اروپا و نه دموکراسی در اوکراین و نه وضعیت زندگی مردم در این کشور کمترین محل توجهی نیست، برای آنها منافعی که از مالیات بر ترانزیت گاز به دست می آید مسئله اصلی است و باید توجه کنیم که این مبلغ در صورتی که این پروژه به انجام برسد حداقل خسارتی به اندازه ۳ میلیارد دلار سالانه برای اکرایین  خواهد بود و آنها به همین دلیل مخالف اصلی احداث این خطوط لوله هستند و حاضرند به هر قیمتی حتی با کشاندن روسیه به جنگ و تخریب و ویرانی کشور خود شرایطی را فراهم کنند که باعث تخریب روابط اروپا و روسیه شده و نهایتاً به پایان دادن به این پروژه برای همیشه منجر گردد.

صحبت از دموکراسی در اوکراین، کشوری که بخش قابل توجهی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور رسما متشکل از نئونازیست ها و فاشیست ها هستند بیشتر به جوک می ماند و مسخره گرفتن دموکراسی است. باعث تأسف است که رسانه های اروپایی و آمریکا این روزها با تحریک افکار عمومی زیر لوای دفاع از آزادی و دموکراسی در اوکراین به مسلح کردن نیروهای فاشیست نئو نازی در این کشور پرداخته و انواع و اقسام سلاح های کشتار را در اختیار این گروه ها قرار می دهند و به افزایش تنش و جنگ دامن می زنند. ویدیوهای ارسالی از کیف خبر از آن می دهد که گروه های جهادی چچنی مسلح به سلاح های ارسالی از اروپا به اوکراین اعزام شده و آماده جنگ و کشتار شده اند. تسلیحات ارسالی از اروپا به اوکراین توسط دولت اکرایین میان مردم ، گروه های نئو نازی و فاشیست ها و از جمله جنایتکارانی که از زندان ها آزاد شده اند بدون هیچ کنترلی تقسیم می شود. 

داستان حمایت اروپا و آمریکا از جهادیون و نئو فاشیست ها و نئونازیست ها در اوکراین بار دیگر یادآور سازماندهی نیروهای جهادی در چند دهه گذشته در افغانستان علیه دولت افغانستان و روسها در آن کشور می باشد.

به نظر می رسد که این حربه کثیف رهبران اروپا و آمریکا در مسلح کردن جهادیون مسلمان و غیرمسلمان در جنگ با کشورهای رقیب با توسل به هر وسیله ای برای مقابله با طرف مقابل تمامی ندارد. چهل سال پیش در افغانستان،  ۲۰ سال بعد در عراق و  بعداً در سوریه و لیبی و امروز این اسلحه خشونت و مرگ در اوکراین بار دیگر تخت لوای دفاع از آزادی و دمکراسی بکار آمده است.

رضا فانی یزدی

۲۸ فوریه ۲۰۲۲