نامه اعتراضی ۸۰۰ مقام دولتی در اعتراض به سیاست های دولت هایشان در حمایت از جنایات اسرایئل

برگردان: رضا فانی یزدی
بیش از ۸۰۰ مقام در ایالات متحده و اروپا نامه ای را در اعتراض به سیاست های اسرائیل امضا کردند.
این سند توسط کارمندان دولت در ۱۲ کشور و اتحادیه اروپا امضا شد. نهادها ی امضاکننده می گویند که سیاست های رهبران آنها می تواند به جنایات جنگی در غزه کمک کند.

بیش از ۸۰۰ مقام در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا روز جمعه در نامه بطور علنی مخالفت خود را علیه حمایت دولت های خود از اسرائیل در جنگ غزه منتشر کردند.

مقامات فعلی و سابق در این کشورها که این تلاش ها را سازماندهی کرده و یا از آن حمایت می کنند، می گویند که این اقدام از طرف مقامات کشورهای متحد در سراسر اقیانوس اطلس است که برای اولین بار در انتقاد آشکار از دولت های خود در مورد جنگ گرد هم می آیند.

این مقامات می گویند که وظیفه آنها به عنوان کارمندان دولتی در این است که به بهبود سیاست ها نیز کمک کنند و در جهت منافع ملت های خود کار کنند، آنها بیان می‌کنند که بر این‌ باورند که دولت هایشان باید مسیر جنگ را تغییر دهند. امضاکنندگان می گویند که از طریق کانال های داخلی نگرانی های خود را در گذشته با مسئولین در کشورهای خود مطرح کرده اند اما از طرف آنها نادیده گرفته شده اند.

بر اساس نسخه ای که روز پنجشنبه توسط نیویورک تایمز چاپ شد، در این نامه آمده است: «سیاست های فعلی دولت های ما جایگاه اخلاقی آنها را تضعیف می کند و توانایی آنها را برای دفاع از آزادی، عدالت و حقوق بشر در سطح جهانی تضعیف می کند. آنها همچنین اضافه کرده اند که “خطر قابل توجهی وجود دارد که سیاست های دولت های ما به نقض شدید قوانین بین المللی بشردوستانه، حمایت از جنایات جنگی و حتی پاکسازی قومی یا نسل کشی توسط اسرایئل کمک کند.”

به گفته مقامات اسرائیلی، پس از حمله جنگجویان حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ نفر را ربوده شدند. پس از این حمله ارتش اسرائیل عملیات بمباران و عملیات زمینی را در غزه آغاز کرد. به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه و سازمان ملل، از زمان آغاز حملات اسرائیل، بیش از ۲۷۰۰۰ نفر در غزه کشته و نزدیک به ۲ میلیون نفر آواره شده اند.



یکی از سازمان دهندگان این اقدام که خود یکی از مسئولینی است که بیش از دو دهه در وزارت امور خارجه امریکا کار کرده است، می‌گوید که در این سند نام امضاکنندگان آورده نشده است زیرا آنها از انتقام می ترسند. این مقام گفت، اما حدود ۸۰۰ مقام فعلی دولتی این نامه را تایید کرده اند، زیرا این نامه بی سر و صدا بین کارمندان در سطح ملی در چندین کشور منتشر شده است.

این تلاش نشان می‌دهد که سیاست‌های طرفداری از اسرائیل در میان رهبران آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی تا چه اندازه باعث ایجاد نارضایتی در میان کارمندان دولت های آنها شده است، از جمله بسیاری از افرادی که مجری سیاست‌های خارجی دولت‌های خود هستند .

یکی از سازمان دهندگان گفت که حدود ۸۰ نفر از امضاکنندگان از آژانس های آمریکایی هستند که بیشترین تعداد از این افراد از کارمندان وزارت امور خارجه این کشور هستند. اتحادیه اروپا بیش از همه در میان امضاکنندگان نمایندگی دارد، و پس‌از اتحادیه اروپا و هلند بیشترین افراد از ایالات متحده هستند.

یکی دیگر از افراد آشنا به این نامه گفت که مقامات در سطح کشوری از هشت کشور دیگر عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی   NATO  و همچنین سوئد و سوئیس این نامه را تایید کرده اند. اکثر این حامیان در وزارتخانه های خارجه این کشورها کار می کنند.

جاش پال که در ماه اکتبر به دلیل حمایت دولت بایدن از کمپین نظامی اسرائیل استعفا داد و در آن زمان در دفتر وزارت امور خارجه و بخش مربوط به نظارت نقل و انتقال تسلیحات کار می‌کرد یکی از سازماندهندگان این اقدام است، او می‌گوید: «تصمیم‌گیری سیاسی دولت‌ها و نهادهای غربی» در مورد جنگ «تنش‌های بی‌سابقه‌ای را با تخصص و وظیفه‌ای که کارمندان غیرسیاسی انجام می‌دهند، ایجاد کرده است».

او همچنین گفت: «حمایت یک طرفه از جنایات اسرائیل در غزه و ندیدن خشونتی که بر مردم فلسطینی می رود «هم یک شکست اخلاقی است و هم به دلیل آسیبی که به منافع غرب در سراسر جهان وارد می‌کند، یک شکست سیاسی است.»

مقامات ایالات متحده چند نامه مشابه و پیام های مخالف در پاییز گذشته منتشر کردند. در ماه نوامبر، بیش از ۵۰۰ کارمند از بیشتر از ۴۰ نهاد دولتی در ایالات متحده نیز در نامه ای که به رئیس جمهور بایدن ارسال شد از سیاست های وی در مورد جنگ انتقاد کردند. در آن نامه نیز نام امضا کنندگان فاش نشد.

بیش از یک‌هزار کارمند آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده نیز نامه ای سرگشاده در همین راستا در گذشته منتشر کردند. و ده ها تن از مقامات وزارت امور خارجه نیز حداقل در سه تلگراف مخالفت خود را برای آنتونی جی. بلینکن وزیر امور خارجه ارسال کرده اند.

در آن سوی اقیانوس اطلس، اختلاف میان مقامات اروپایی نیز در ماه‌های پس از واکنش نظامی اسرائیل در غزه پس از حمله ۷ اکتبر در جریان است.

در اتحادیه اروپا که دارای یک هیئت دیپلماتیک مشترک موسوم به سرویس اقدام خارجی اروپا و همچنین آژانس‌هایی است که با کمک‌های بشردوستانه و توسعه سروکار دارند، صدها نفر از مقامات حداقل با امضا دو نامه، مخالفت خود بطور جداگانه به رهبری اتحادیه نوشته و ارسال کرده‌اند. بر خلاف ایالات متحده، اتحادیه اروپا اجازه ایجاد “کانال های مخالفت” برای مقابله با مقامات رسمی برای ثبت شکایت ها را برسمیت نمی شناسد.

۲۷ کشور عضو‌اتحادیه اروپا و نهادهای مشترک آنها مواضع متفاوتی در مورد جنگ اتخاذ کرده‌اند، اما اکثریت دولت‌های عضو این اتحادیه عمدتاً طرفدار اسرائیل هستند.

تنها تعداد انگشت شماری از کشورها ی عضو‌اتحادیه اروپا و به طور خاص ایرلند، اسپانیا و بلژیک – به طور مداوم از شرکای خود و اتحادیه خواسته اند تا با حمایت های‌معتدل تر از اسرائیل، به فشار برای آتش بس و تمرکز بر درد و رنج مردم غزه نیز توجه داشته باشند.

بربر ون در وود، یک دیپلمات سابق هلندی، گفت که می‌خواهد به نمایندگی از کارمندان شاغل دولتی که به‌طور ناشناس نامه را امضا کرده‌اند،و از ترس مجازات از مخالفت با دولت هایشان علنا اظهار نظر نمی کنند، صحبت کند.

خانم ون در وود، کارشناس سابق در بخش حفظ صلح در وزارت خارجه هلند بود که از جمله در ماموریت در رام الله، در کرانه باختری نیز خدمت کرده بود، او در سال ۲۰۲۲ در اعتراض به سیاست کشورش و در رابطه با آنچه در غزه اتفاق افتاد از مقام خود استعفا داد. او از آن زمان به بعد به عنوان یکی از صداهای سرشناس و مخالف سیاست های هلند و طرفدار فلسطین در هلند شناخته شده است.

خانم ون در وود گفت که اگر سیاست های اتخاذ شده توسط دولت ها مضر تلقی شود، همچون جنگ و درگیری کنونی میان اسرائیل و حماس مخالفت در میان کارمندان این دولت‌ها که در پشت صحنه مشغول کار هستند در مقابله با سیاست های مضر دولت های خود امری کاملا موجه است. .

او گفت: «کارمند دولتی بودن مسئولیت اندیشیدن را از ما سلب نمی کند. زمانی که سیستم دست به تصمیمات یا اقدامات انحرافی می زند این وظیفه ماست که برای مقابله و توقف این تصمیمات اقدام کنیم. این به این سادگی نیست که بپذیریم که “ساکت شو و آنچه را که به تو گفته اند انجام بده”؛ ما ضمنا حقوق می گیریم که فکر هم بکنیم.»

اصل این‌ نوشته را در اینجا می توانید مطالعه کنید
https://www.nytimes.com/2024/02/02/us/politics/protest-letter-israel-gaza.html